2019

Het Wereld Kampioenschap karten (KWC juli 2019) werd gereden in Charlotte (North Carolina) Amerika.
Een geweldige kans en uitdaging om daar te gaan rijden. Voor de eerste keer naar Amerika! Van Amsterdam vlogen we naar Atlanta. Van Atlanta met de auto naar Charlotte.
Guillermo deed mee met de senioren. Alle wedstrijden waren op 90 kilo. De beste 64 mochten naar de halve finale. De beste 32 mochten de finale rijden. De junioren tot 18 jaar reden mee met de senioren, maar er was een aparte ranking. Guillermo hoopte dat hij een podiumplek zou rijden.
Op vrijdag, zaterdag en maandag kon hij trainen. Het was wennen, want het was ontzettend warm (buiten rond de 35 graden). Met z'n kartpak zelfs nog warmer. Zijn loodstoel kon niet mee met het vliegtuig. Wel had hij z'n stoel mee en een plak lood van 9 kilo. De rest (27 kilo) kon hij van de kartbaan gebruiken. Het gewicht is anders verdeeld dan hij normaal gewend is. En er is 6 uur tijdverschil.
Zondag was de Nations Cup. Een teamwedstrijd van 6 uur. Deze heeft hij gereden met Traxxis black. Mats kwalificeerde op P10, met een Le Mans start vertrok Mats op P5 en ze finishten op P3!
Guillermo had dinsdag z’n eerste wedstrijd. Gelijk in race 1A, een zware poule. Vooraf waren er 3 warm-up ronden en daarna een one-lap kwalificatie. Guillermo had de pech dat hij als eerste moest kwalificeren. De baan heeft dan nog weinig grip en dat is niet echt gunstig. Hij reed de 9e tijd.
Zijn wedstrijd was geweldig om te zien. Echt een inhaalrace! Hij pakte gelijk in de tweede bocht 2 man buitenom. Helaas was er een rijder die op hem instuurde waardoor hij terug viel naar P10. Vanaf die plek is hij aan z’n race begonnen en we hebben hele mooie inhaalacties gezien. De laatste ronden reed hij naar Alexander Fenwy (Colombia) toe, maar die begon te verdedigen en Guillermo kon er niet meer voorbij. Op 0.02 sec. kwam hij als 4e over de finish, een super resultaat.
Zijn tweede race (2D) was ook weer in een zware poule. Guillermo kwalificeerde met niet de beste kart op P1! In de wedstrijd kon hij deze positie helaas dan ook niet vasthouden. Hij werd ingehaald door de nummer 2 en verloor 2 plaatsen door de pitstops. In de laatste ronden haalde Christophe hem ook nog net in. Uiteindelijk op P5 gefinisht. Hij baalde ontzettend van dit resultaat. Volgens hem moet iemand die op P1 start daar ook eindigen, maar niet alles gaat zoals je het graag wilt. Toch een prima race gereden met een paar sterke thuisrijders.
Toch een mooi begin van het kampioenschap!
Race 3A. In kartje 19 had hij geen grip. Hij kwalificeerde op Q9 en kon naar P7 rijden.
Race 4B had Guillermo een betere kwalificatie. Van P5 kon hij in de wedstrijd naar de 4e plek rijden. Het was nog spannend de laatste ronden. Maar het lukte net niet om P3 te worden.
Guillermo kwalificeerde zich in race 5E als 5e. Hij had twee Amerikanen de hele race achter zich rijden, die het niet zo nauw nemen met het begrip “botsen”. Bij verschillende bochten kreeg hij een tik vanachter dat hem veel tijd kostte. Hierdoor verloor hij via de pitstops uiteindelijk twee plaatsen. De laatste rondes heeft hij flink moeten verdedigen op twee rijders achter hem. Achter hem werd er af en aan gewisseld van positie. Guillermo kon gelukkig zijn plek vasthouden en eindigde hij als 7e.
In race 6C had hij een prima kwalificatie gereden en was hij tevreden met een Q7. Nadat er een aantal rijders vroeg de pitstraat in gingen, kon hij met een leeg veld voor zich lekker doorrijden. Omdat er achter hem flink werd gevochten voor elke meter, kon hij op het einde een goede pitstop maken en voor de groep op de baan komen. De laatste ronden nog goed verdedigd en zeer blij dat hij als 5e kon finishen.
Guillermo zijn laatste twee races in de poule fase van het KWC. In z’n eerste race (7D) kwalificeerde hij op P2. In de wedstrijd haalde hij in de eerste ronde Citrowski (USA) in. Die probeerde Guillermo weer in te halen. Hierdoor verloren ze allebei veel tijd. Ondertussen was Hartson (USA), degene die achter Guillermo reed, al de pitstraat in geweest. Fenwy (COL), die vlak achter Guillermo reed, ging steeds harder rijden en reed het gat dicht. Toen hij vlak achter Guillermo zat, ging hij de pitstraat in maar kwam hij vlak achter een andere rijder de baan weer op. Die ging verdedigend rijden waardoor Fenwy weer wat tijd verloor. Guillermo kon goed doorrijden en na z’n pitstop had hij een voorsprong op Fenwy. Helaas had Hartson goede ronden gereden en reed hij op P1. Guillermo kwam steeds dichterbij, maar kon hem de laatste ronden net niet meer voorbij. Uiteindelijk op P2 gefinisht, en een mooie podiumplek.
Z’n laatste race (8B) is er één om snel te vergeten. Guillermo kwalificeerde op P4. Een prima plek in dit sterke veld. In de race kon hij de drie rijders voor hem niet volgen en de nummer 5 en 6 kwamen dichterbij. Nummer 5 (Tobias Laube) maakte een pitstop en Guillermo ging de ronde erna naar binnen om hem proberen voor te blijven. Guillermo kwam uit de pitstraat en ze raakten elkaar. Guillermo gaf hem nog ruimte, maar Laube stuurde op hem in en kwam achterste voren te staan. De wedstrijdleiding besloot om Guillermo een time penalty te geven en moest dus opnieuw een pitstop maken. Door deze extra pitstop zakte hij van P4 naar P12.
Na de wedstrijd heeft de wedstrijdleiding het incident nog besproken en bekeken en heeft toen alsnog besloten om de straf terug te trekken en Guillermo de tijd terug te geven. Hierdoor eindigde hij niet op P12 maar op P5.
In het junior klassement was het heel spannend voor P3. Doordat Guillermo een P5 had gehaald in de laatste wedstrijd, stond hij na 8 wedstrijden op een 3e plek. Slechts 3 punten voor op Nicolaj Marsengo (Denemarken). Rowan Hanes (USA) stond te ver voor op P1 en ook thuisrijder Aiden Kennedy stond met 9 punten vast op P2.
De semi-finales en finales zouden beslissend.
Zaterdag vroeg moesten we aanwezig zijn voor de briefing van de semifinale en de eventuele finale. Guillermo zat in semi-finale A (van de 4). Het nadeel op deze baan van vroeg rijden is dat de baan dan erg glad is, maar gelukkig heeft iedereen daar dan last van. Een voordeel was wel weer dat hij was ingedeeld bij Nicolaj Marsengo, zijn concurrent voor de 3e plek, die kon hij dan goed in de gaten houden.
In de shootout kwalificeerde Guillermo zich als 4e en Marsengo als 6e . Nu was het belangrijk om voor Marsengo te blijven. Op welke plek maakte niet uit ;-) De semifinale duurde 10 ronde langer namelijk 30 ronden. In de wedstrijd kwam de kart wat snelheid te kort en lukte het Guillermo niet om aan te sluiten bij de nummer 3, teammaat Christophe Verhoeven.
Curtin (USA),nummer 5, ging al vrij snel naar binnen en Marsengo (P6) kon wat naar Guillermo toe rijden. Nu was het wachten op de pitstop van Marsengo en deze dan gelijk proberen te pareren. Na 14 ronden ging Marsengo naar binnen en maakte Guillermo gelijk daarna ook een pitstop. Net voor Marsengo kwam hij weer de baan op en was het nog 16 ronde verdedigen.
Ondertussen was er een heel “treintje” achter Marsengo ontstaan en daar zaten Amerikanen bij die dit duidelijk niet gewend waren. Anticiperen op hun voorganger was voor sommige lastig waardoor er veel gebotst werd. Na 16 ronde kwam Guillermo als 5e over de finish voor Marsengo die 6e werd. Van de Europeanen kreeg hij complimenten over hoe goed hij had verdedigd, maar de Amerikanen hadden hier een andere mening over. Ze waren woest op Guillermo omdat hij zo aan het verdedigen was geweest. De Amerikanen hadden zelfs een protest tegen Guillermo ingediend. Gelukkig vond de wedstrijdleiding dat dit bij het racen hoort en kreeg hij geen straf.
Nu was het afwachten wat de andere rijders in de semi’s deden. Uiteindelijk bleek dat Guillermo op P24 te staan en mocht hij de shootout P17-32 rijden. Hij rijdt dan one-lap tegen een andere rijder. Dan is het kartje wisselen en nogmaals rijden. Beide tijden worden opgeteld en de snelste rijder is door naar de volgende battle. De eerste 8 rijders die afvielen mochten geen finale rijden.
Guillermo z’n eerste battle was tegen Prieto (Colombia). Daarna Barlett (USA). Toen moest Guillermo battelen tegen een oud bekende namelijk Alejando Fenwy (Colombia). Daar moest hij 2 jaar geleden in Madrid ook tegen en had toen de battle verloren. Maar nu won hij de battle en moest in de laatste battle rijden tegen thuisrijder Aiden Kennedy. Ook deze battle won hij. Dit had echt niemand verwacht! Hierdoor mocht hij als 17e starten in de finale.
Doordat Marsengo was uitgeschakeld bij de battles voor een plaats in de finale was het dus zeker dat Guillermo 3e zou worden bij de junioren. P2 was alleen nog mogelijk als Kennedy een aantal plaatsen onder Guillermo zou finishen. Z’n finale ging heel goed en met mooie rondetijden finishte hij op P14.
In het totaal klassement is hij geëindigd op een 21e plek. Bij de junioren op een derde plek (2 punten tekort voor P2) en een derde plek met Traxxis bij de Nations.
We hebben genoten van z’n wedstrijden. Z’n eerste wedstrijd waar hij van Q9 met inhaalacties naar P4 heeft gereden, z’n laatste met het verdedigen en dan z’n shootouts. Prestaties/ervaringen waar hij trots op mag zijn!
Uitslagen van dit KWC:
Race 1A Q9 P4
Race 2D Q1 P5
Race 3A Q9 P7
Race 4B Q5 P4
Race 5E Q5 P7
Race 6C Q7 P5
Race 7 Q2 P2 en snelste ronde
Race 8 B Q4 P5
Semi A Q4 P5
Shoot-out finale Q1=startpositie finale Q17 P14
Deze wedstrijden zijn mogelijk gemaakt door alle sponsors. Naast zijn huidige sponsors ook grote dank ook aan de sponsors (bedrijven en particulieren) die hem speciaal voor het KWC sponsoren!
Kustlicht Zeeland Vakanties
Wolf rijbewijsshop.nl
Poppe Trucks Vlissingen
Dijkwel Shopping Centre Ritthem
Autobedrijf van den IJssel Middelburg
Leadrs online marketing Breda
Van der Valk hotel Middelburg
Karting Middelburg
Mavertech detachering Middelburg
BPG Van Westen Middelburg
Jan Poppe Motoparts Serooskerke
IBP International Business Projects Rosmalen
Siersmederij Wisse Serooskerke
Autosloperij van Veen Middelburg
Kees Minderhout osteopathie Middelburg/Vlissingen
Ritel telecom&accessoires
LW Projects&Services
Maak jouw eigen website met JouwWeb