2017

6e wedstrijd 11 november (Genk)
Dit weekend ben ik Nederlands/Belgisch Kampioen GK4 Formula Honda 2017 geworden!
In mijn debuutjaar in het outdoor karten heb ik met grote voorsprong deze competitie gewonnen.
Met mijn team X-Pect Motorsport reed ik afgelopen weekend op het internationale circuit van Genk de finalewedstrijd in deze klasse. Het circuit waar ook Max Verstappen rijdt.
Ik stond in het algemene klassement met 4x P1 en 1x P3 op een eerste plaats. Al zou ik in Genk op de laatste plaats finishen, dan nog was ik de kampioen van 2017! Maar uiteraard wilde ik goed presteren.
Vrijdag en zaterdag stond in het teken van het kartje afstellen samen met de monteurs Tomas De Backer, Eddy De Backer, Peter Wuyts, Samuël Lay en Rodney Van der Jeught. De trainingen in de regen gingen goed en was mijn kart perfect afgesteld.
Moeilijk zou het nog worden hoe de kart moest worden afgesteld voor de wedstrijd. Het zou dan namelijk droog zijn, maar of de baan voldoende was opgedroogd was even afwachten. Dus de keuze voor het afstellen van de kart was lastig. Op regenbanden reageert de kart weer heel anders als op slicks (voor een droge baan). Rijden met regenbanden op een droge baan zou niet goed zijn voor de banden, dus moest er goed worden nagedacht wat we gingen doen.
De kwalificatie (2 ronden) en de wedstrijd zouden een uur duren. Na overleg werd er toch besloten op regenbanden te gaan rijden. Dit bleek de juiste keuze.
Ik kwalificeerde als eerste (1.19.558) en mocht op pole-position starten met alle rijders van X-Pect in de top 6. Vanuit een stilstaande start reed Ik weg. In de eerste bochten was het strijden met Robbe om de eerste plaats. Nadat Robbe er afging in de 5e bocht, kon Ik wegrijden. Mijn voorsprong bouwde ik steeds verder uit. Achter mij gebeurde er veel en stonden verschillende rijders diverse keren naast de baan.
Ik heb heel netjes en strak gereden en finishte als 1e! Super blij ben ik met het resultaat
Felicitaties voor Ian Lepelaar P2 en Douwe Roelofs P3.
5e wedstrijd 21 oktober (Spa-Francorchamps)
Vrijdag kon er weer getraind worden. ’s Morgens in de regen en ’s middags onder droge omstandigheden. Zaterdag regende het weer en pas de laatste training werd de baan droger. Tijdens de race zou het waarschijnlijk niet gaan regenen, dus werd er op droogweer banden gestart.
De kwalificatie was 2 ronden. Ik had de snelste tijd gereden en mocht vanaf pole-position starten. P2 en 3 waren voor mijn teammaatjes Jarell Wespel en Robbe Deleu! Vanuit een stilstaande start reden de 23 Nederlandse en Belgische rijders weg. Al snel had ik een grote voorsprong opgebouwd.
Tijdens de race waren er behoorlijk veel incidenten. Onder andere reden er twee karts in de bandenstapel die vol met regenwater zat. X-Pect gastrijder Kaj de Bruin kon niet meer uitwijken en knalde bovenop de andere karts. Kaj probeerde nog verder te rijden, maar moest door teveel schade stoppen. Voor de andere twee was de race direct al afgelopen.
Door het incident was er water op de baan gekomen. Twee rondes later gingen de nummers 2, 3 en 4 Jarell, Robbe en Ian Lepelaar (allen X-Pect rijders) door deze bocht. Ian ging door de natte baan iets te ver naar buiten, raakte de bandenstapel en werd uit zijn kart geslingerd! Gelukkig konden de andere karts Ian ontwijken. Hij werd van de baan getrokken en door de ambulancebroeder onderzocht. Hij heeft er gelukkig niets ernstigs aan over gehouden.
De wedstrijd werd na 2 ronden geneutraliseerd; iedereen moest langzaam rijden en het hele veld kon daardoor weer bij mij aansluiten. De baan werd schoongemaakt en pas na een aantal ronden kon de wedstrijd weer worden vervolgd (ong. 20 min voor het einde). Aangezien ik mijn voorspong weer kwijt was, begon de wedstrijd weer opnieuw. Met Robbe en Jarell in de achtervolging, kon ik toch weer een voorsprong opbouwen. Met ruim 14 sec. op de nummer twee, kwam ik als eerste over de finish. Rocco de Heer na een knappe inhaalrace 2e en Robbe 3e. Teammaatjes Jarell 4e en Jari van der Linden 5e. Gefeliciteerd allemaal.
Ik sta in het algemene klassement na 5 races op de 1e plaats. Ik heb 5x 1e plek gereden, waarbij er één door een staf is teruggezet naar een 3e plek. Nog 1 finalewedstrijd te gaan in Genk. De 2 slechtste resultaten worden geschrapt. Op naar de laatste wedstrijd…
4e westrijd 26 augustus (Kerpen)
Op de mooie baan van Kerpen (Dtsl.) kwalificeerde ik als 1e en de wedstrijd van 1 uur heb ik gewonnen met een voorsprong van 27 seconden. Snelste tijd gereden 54.8 sec.
Felicitaties voor Ian Lepelaar en Rocco de Heer.
Ook voor de teammaatjes bij X-pect.
3e wedstrijd 15 juli (Genk)
De 3e wedstrijd in het GK4 kampioenschap was deze keer in Genk (BE). Ik heb met mijn team X-Pect vrijdag getraind op een droge en natte baan. Zaterdag de laatste trainingen en afstellingen gedaan en om 4 uur begon de 1-uurs race. Extra leuk was het dat mijn sponsor KUSTLICHT ZEELAND VAKANTIES kwam kijken!
Ik kwalificeerde mij overtuigend als 1e en mijn teamgenoten Jari van der Linden, Robbe Deleu en Jarell Wespel op Q 2-4. Na een geweldige start ging ik als nummer 1 de eerste bocht in. Na een aantal bochten had ik al een ruime voorsprong op de rest van het veld. Ronde na ronde liep ik verder uit en achter mij streden Ian Lepelaar, Robbe en Jari om de plaatsen 2 t/m 5. Ze waren in gevecht met Rocco de Heer.
Met een ruime voorsprong van ong. 40 sec. kwam ik als 1e over de finish. Een mooie revanche voor de wedstrijd in Emmen.
Achter mij wisselden iedereen vaak van positie. Uiteindelijk eindigden Ian en Robbe op P2 en P3. Een superpodium voor team X-Pect! Rocco van DFK werd 4e, net voor Jari. Jarell had deze race pech, hij werd in de eerste bocht aangetikt en daardoor liep zijn kart niet meer goed, balen! Volgende keer meer geluk Jarell.
Omdat de voorsprong van mij erg groot was ten opzichte van de rest van het veld besloot de wedstrijdleiding wederom (net als in Mariembourg) mijn motor in beslag te nemen voor nadere inspectie. Ze kijken of deze voldoet aan de voorgeschreven regels.
Eerst nog even nagenieten van deze heerlijke overwinning en daarna de volle focus op het WK karten in Madrid.
2e wedstrijd 27 mei (Emmen)
De wedstrijd in Marienbourg (8 april) had ik met zeer grote voorsprong gewonnen. De overige teams hadden daarom een verzoek ingediend voor een extra keuring van de motor. Wij gingen ervan uit dat dit bij deze wedstrijden hoorde, maar dit bleek in heel 2016 niet te zijn voorgekomen. Onder toezicht van de betreffende teams werd mijn motortje uit elkaar gehaald en gecontroleerd. De motor werd door de wedstrijdleiding goedgekeurd en weer verzegeld en is pas de week voor de wedstrijd aan het team van X-Pect teruggegeven.
Vrijdag en zaterdag heb ik met mijn kartje kunnen trainen op de buitenbaan in Emmen. Gelijk was duidelijk dat de kart (motor) niet het vermogen had als in Marienbourg. Samen met de topmonteurs van het team werd er gezocht naar de juiste afstelling. Tijdens de training op zaterdag was er ook nog een rijder die niet goed uitkeek en mij vol in de zijkant raakte. Weer moest er door de monteurs hard gewerkt worden, maar nu om de vooras recht te zetten. Met temperaturen van boven de 30 graden had ik zaterdagmiddag mijn 1-uurs race. Iedereen moest 2 ronden kwalificeren en ik reed de snelste tijd van de 22 rijders. Mijn teamgenoten Ian Lepelaar op P3, Robbe Deleu op P4, Jarell Wespel op P5 en Jari van der Linden op P9.
Direct na de stilstaande start zaten de eerste 3 rijders heel dicht bij elkaar. Een rijder van KWM had de koppositie gepakt, ik lag op P2 en Ian op P3. Na een ronde reed ik op kop met Ian in de achtervolging. Na goed samenwerken en het steeds wisselen van positie konden Ian en ik een grote voorsprong nemen op de rest van het veld. Tijdens de wedstrijd wordt er met verschillende kleuren vlaggen gezwaaid (o.a. geel, groen en blauw) om de rijders te waarschuwen. Om de veiligheid op de baan te garanderen is het gebruikelijk om bij een crash een gele vlag te zwaaien. Dit is een waarschuwing voor de overige rijders dat er iets op de baan is gebeurt. Je mag dan niet inhalen, maar je moet even van je gas af en veilig langs de kart rijden die op of langs de baan staat. Nadat de groene vlag is gezwaaid mag je weer op racesnelheid doorrijden. Er gebeurde heel veel deze middag op de baan en de wedstrijdleiding had het er maar druk mee. Overal werden gele, groene en blauwe vlaggen gezwaaid. Zoals gezegd waren Ian en ik veruit de snelste van het veld en kwamen al snel de eerste achterblijvers tegen. Als je vol in gevecht bent is het belangrijk dat de achterblijver snel aan de kant gaat om geen invloed te hebben op het gevecht. Iedereen is met zijn eigen race bezig en als je dan ook nog al die vlaggen moet zien is dit niet voor iedereen gemakkelijk. Zo verloor Ian de aansluiting bij mij omdat er achterblijvers maar voor hem bleven rijden. Ook ik kwam vast te zitten achter een achterblijver en zo kon Ian weer aansluiten.
Het was een geweldig gevecht waar beide rijders er alles aan deden om de overwinning te pakken, de andere rijders waren niet in de buurt. De laatste 2 rondes gingen op het scherpst van de snede waarbij het hard tegen hard ging. Ik kwam met een neuslengte voorsprong over de finishlijn net voor Ian. Om 18:00 uur zaten we met z'n allen klaar in de kantine voor de prijsuitreiking. Deze begon echter pas om 18:30 uur omdat de wedstrijdleiding eerst een gesprek wilde met de teamleiding van X-Pect. Wat was het geval: tijdens een gele vlag situatie stond er iemand in het gras. Ian en ik waren deze kart al gepasseerd en voor ons reed een achterblijver erg langzaam. Net voor de groene vlag liet de rijder mij en Ian voorbij. Volgens de regels niet toegestaan om een andere rijder in te halen tijdens een gele vlag situatie en de wedstrijdleiding besloot daarom dat zowel ik als Ian 2 plaatsen terug gezet moesten worden in het eindklassement.
Door alle straffen was het Rocco de Heer (gefinisht als 3e) die er met de dagzege vandoor ging. Ik werd 3e en Ian 4e. Erg jammer allemaal, maar in het heetst van de strijd maak je als rijder de keuze op dat moment. Ik heb in ieder geval weer wat geleerd.
1e wedstrijd op 7 april (Mariembourg)
Een heel mooi weekend bij het circuit in Mariembourg (België bij de Franse grens). Het was mijn eerste raceweekend van de GK-4 in het buitenkarten en ik ben gelijk 1e geworden
Vrijdag en zaterdag kon er getraind worden. Voor de eerste keer kon ik in mijn kartje rijden. Hier had ik al maanden naar uitgekeken. Alle trainingen gingen prima en tussendoor werd er samen met de monteurs gekeken of de afstellingen van de kart nog beter konden. Samen kijken naar o.a. de bandenspanning, rijden met verschillende tandwielen en dan ook nog de juiste terugkoppeling geven over hoe de kart aanvoelt richting de monteurs is iets waar ik veel van geleerd heb.
Zaterdag eind van de middag begon de 1 uurs race inclusief een opwarmronde en 2 ronden kwalificeren. Tijdens de opwarmronde voelde ik dat er benzine op mijn pak kwam (de tank was helemaal vol getankt) en ging ik voor de zekerheid de pitstraat in. Na een extra check door de monteurs of alles goed dicht zat kon ik aan mijn kwalificatie beginnen, die na 1 ronde werd gestopt. Ik had de snelste tijd neergezet, maar aangezien er 2 ronden gekwalificeerd moesten worden, mochten de 16 rijders nogmaals kwalificeren. Ook nu had ik weer de snelste tijd en mocht van pole-position starten. Bij het buiten karten is er een stilstaande start (net als bij de Formule 1).
Mijn start ging goed en al in de eerste bocht pakte ik mijn voorsprong, die ik de rest van de race (ong. 50 min) verder wist uit te breiden naar een voorsprong van een halve baan (ong. 30 sec.). Achter mij werd er flink gebattled om de posities 2-6. Pieter de Lint (P2) en Rocco de Heer (P3) gefeliciteerd! Teammaatjes Ian Leppelaar (P4) en Jarrel Wespel (P5) vielen net buiten het podium. Mijn Belgische teamgenootje Robbe Deleu had heel goed meegereden, maar had pech en kwam helaas naast de baan terecht.
Niet alle 16 rijders haalden de finish. 2 rijders hadden pech en/of reden van de baan en konden hierdoor niet meer meerijden. Ook spinden enkele rijders en verloren ze enkele plekken.
Het was trouwens niet gelijk duidelijk of ik de wedstrijd inderdaad had gewonnen. Na afloop van de wedstrijd worden alle kartjes met rijders gewogen. De kartjes van de rijders die P1, 2 en 3 hadden gereden, werden na afloop gecontroleerd. De motor werd opengemaakt om te kijken of deze niet was opgevoerd. Pas bij de prijsuitreiking werd duidelijk dat ik had gewonnen. Op naar de volgende wedstrijd in Emmen, ik kan niet wachten!!!
Grote dank aan mijn sponsor:
Kustlicht Zeeland Vakanties
Maak jouw eigen website met JouwWeb